Jak zlepšit švih u forehandu

Forehand švih

Švih celé ruky, a zejména zápěstí, je u základních tenisových úderů hodně důležitý. Právě švihem zápěstím dáváme míčku většinu energie. A co je ještě důležitější, tak i rotaci. Určitě každému hráči, a to nejen rekreačnímu, se nejednou stalo (…mě se to stává až příliš často), že mu takzvaně zatuhlo zápěstím. To znamená, že nedostatečně nebo vůbec nešvihneme raketou. A v dnešním článku a videu (na konci) se podíváme, jak správný švih snadno natrénovat a hlavně zlepšit. 

Švih zápěstí je mnohdy ovlivněný spousty okolností. Kromě samotné tenisové pokročilosti hraje svou roli i stav utkání nebo naše psychické rozpoložení. Dovolím si tvrdit, že právě ono zatuhlé zápěstí je velmi častým důvodem zkažených míčků, ať už do sítě nebo do autu.

Je potřeba si uvědomit, jak jsem zmínil na začátku, že švihem zápěstí dáváme míči nejen energii, ale tolik důležitou rotaci (spin). A právě rotace nám pomáhá zahrát míč tam, kam chceme a omezit počet chyb. Pokud při úderu uděláme nedostatečný švih zápěstím nebo jej vynecháme úplně, míček pak v podstatě jen nabereme na raketu a bez kontroly pošleme buď do sítě nebo do autu. Prostě bez švihu ztrácíme nad míčem kontrolu.

Video

Všechno má své řešení

Ale nyní se už pojďme podívat na snadná cvičení, která nám pomohou zlepšit švih, zejména u forehandu. Nejedná se o nic komplikovaného a bohatě si vystačím i s pomůckami, které máme běžně po ruce. 

Pro názornost je lepší kouknout na video.

1. pomůcka: ručník

Velmi dobrou pomůckou na zlepšení švihu najdeme v našem tenisovém bagu. Tou pomůckou je prachobyčejný ručník. Jednu kratší stranu ručníku zmuchláme (nenapadlo mě lepší slovo 🤷🏻‍♂️) a chytneme ji jako tenisovou raketu. Postavíme se do forhendového postavení a s ručníkem švihneme stejně jako s raketou. Pokud nedostatečně švihneme, ručník sotva poletí vzduchem. Ale když zrychlíme švih zápěstním, uslyšíme rozdíl. Toto cvičení je dobré několikrát zopakovat a klidně jej dělat pravidelně.

2. pomůcka: taška

Další možností je navléknout na hlavu rakety tašku, může být klidně i neznačková, obyčejná, třeba z Lidlu. Opět se postavíme do forhendového postavení a snažíme se co nejrychleji švihnout raketou. Díky tašce budeme cítit mnohem větší odpor vzduchu než když máme raketu bez tašky. 

3. pomůcka: expandér

Na zlepšení švihu můžeme využít i můj oblíbený expandér neboli posilovací gumu. Expandér můžeme zaháknout například za sloupek tenisové sítě, opět se postavíme do forehandového postavení a s expandérem v ruce místo rakety simulujeme pohyb ruky jako u úderu. Toto je spíš švihovoposilovací cvik, ale rozhodně nám neuškodí, spíše naopak.

Na závěr

Vyzkoušejte si některé z těchto jednoduchých cvičení a uvidíte, že se vám následně bude snadněji švihat raketou (nemyslím zlostí do plotu :)).

A abych nezapomněl, je také potřeba si uvědomit, že pro správný švih je dobré mít zápěstí uvolněné, ale na to se podíváme v příštím článku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *