Cvičení na zlepšení tenisového podání

Tenisové podání je nekonečné téma a hodně z nás má s ním problém. Můžete se podívat na článek a video „4+1 nejčastější chyby nejen rekreačních hráčů při podání“ nebo „Když končí první podání příliš často v síti„, kde jsme se tomuto tématu věnovali. Dnes si ukážeme několik cvičení, které nám pomohou zlepšit tento nejnáročnější tenisový úder. K některému z těchto cvičení není potřeba soupeř, míček takže vhodné pro toto podzimní období.


Tento článek je zkrácenou verzí videa. Celé video najdete dole pod článkem.

Obsah videa:

  • 0:23 Největší chyba u tenisového podání
  • 2:21 Cvičení na nadhoz
  • 4:34 Cvičení na správný nápřah při tenisovém podání
  • 5:29 Cvičení na zvýšení jistoty tenisového servisu
  • 6:25 Cvičení na švih u tenisového úderu
  • 6:53 Stínování tenisového podání
  • 7:26 Cvičení pro pokročilejší tenisty
  • 8:19 Závěr

Nejčastější chyba u podání

Ještě než se dostaneme k samotným cvičením, tak musím zmínit tu nejčastější chybu, kterou dělá většina rekreačních hráčů. A tou je špatné držení rakety. Hodně lidí drží raketu takzvaně na placku. Potom to vypadá, jako když důchodci pinkají u Balatonu badminton. Ale tímto způsobem nejsme schopni zahrát tenisové podání správně. A hlavně na toto špatné držení navazují další chyby, které tím vznikají.

Takže pokud chcete zlepšit podání toto je první věc, kterou je potřeba odstranit. Zvyknout si na bekhandové držení nebo při nejhorším na kladívko.

Nepřirozené držení

Vím nebo chápu, že je to nepřirozené držení nebo nepřirozený průběh podání když držíme raketu na bekhand, ale věřte mi a opravdu vám slibuji, že když budete trénovat 14 dní, měsíc tak si tohle držení osvojíte a hlavně díky tomuto správnému držení budete moci posunout své podání na vyšší level.

Je potřeba, ale trénovat jako všechno ostatní. Když budeme hrát jenom zápasy, tak tam asi těžko budeme zkoušet něco, co nemáme zažité. Takže je potřeba trénovat na zdi nebo využít cvičení, které zmíním. Osvojit si správné držení a následně odstranit i další chyby.

Se správným držením souvisí i vytočení ramen. Hodně rekreačních hráčů právě z důvodu špatného držení stojí u servisu čelem k síti, loket mají dopředu a předloktím pinknou míček přes síť a to není úplně ideální.

Pokud držím raketu správně bekhandově tak, aby ten míček letěl tam kam chceme tedy do pole, nemyslím toho zemědělského, ale pole pro podání, tak je potřeba vytočit ramena.

Cvičení č.1 – Nadhoz u podání

A nyní už se dostáváme k samotným cvičením. Druhou častou chybou, kterou dělá spousta rekreačních, ale i těch pokročilejších hráčů je nadhoz. Hodně hráčů si nadhodí míček nízko nebo do boku a i přesto, že je nadhozený míček špatně, tak se snaží odehrát podání za každou cenu. Je potřeba mít nadhoz vyhozený mírně před sebe a dostatečně vysoko, abychom stihli udělat smyčku nebo celý průběh úderu. Na nadhoz máme jedno cvičení, ke kterému nepotřebujeme kurt, stačí jen prostor, kde nad námi není strop a zkoušet si správný nadhoz do nekonečna, dokud si to neosvojíme a věřte je potřeba to opakovat 100x, 1000x a pak se dostaví výsledky.

Cvičení je o tom, že si stoupneme pokud jsme na kurtě tak klasicky za základní čáru, jak stojíme na podání. Máme v ruce míček a vyhodíme si ho tak, že nám spadne zpět do ruky. Zkoušíme to do té doby než si toto osvojíme. Navíc hodně rekreačních hráčů dělá u podání až zběsilé, zbytečné pohyby. Doporučuji při tréninku správného podání vynechat veškerý pohyb a ruku s raketou dát do takzvané trophy position a z této pozice zahrát podání. Vynechat spodní smyčku, pohyb nohou, přísun nohy a soustředit se na správný pohyb ruky s raketou do samotného úderu. Na toto máme krásné cvičení, kde nepotřebujeme ani raketu, stačí si vzít míček do hrající ruky a hodit míč. Právě u hodu míčkem máme loket ve stejné pozici jakou máme mít i u podání. Takže zkusíme si vzít míček a hodit.

Cvičení č.2 – Správný nápřah při tenisovém podání

Dalším krokem je zahrát podání bez veškerého pohybu dát ruku s raketou jen do trophy position a odsud zahrát servis. Díky tomu, že vynecháme veškerý pohyb u podání tak to máme jednodušší a soustředíme se jen na samotnou pozici lokte a průběh úderu. Takže dáme ruku s raketou do trophy posititon, nadhodíme míč a zahrajeme podání. Dávejte si pozor nebo zkuste jít hranou rakety do míčku jakoby jste ho chtěli zahrát touto hranou a míčku dát boční rotaci. Čím déle máme míček na raketě, tím máme větší kontrolu. Takže když dáme míčku boční rotaci tím získáme větší jistotu a kontrolu.

Cvičení č.3 – Zvýšení jistoty tenisového podání

Další cvičení je spíše pro druhé podání nebo pro získání jistoty. Trošku se u něj ušpiníme, potřebujeme k tomu kurt. Jdeme na místo odkud podáváme, klekneme si na jednu nohu a díky tomu, že jsme nízko nebo níž pod sítí tak musíme podání zahrát nahoru. Jde o to, že míček neudeříme v nejvyšším bodě, ale mírně pod nejvyšším bodem a raketa potom pokračuje ještě nahoru. Tím získá míček rotaci a jde nejdříve nahoru a až poté dolů. Variantou pokud se nechceme ušpinit je možnost jít dál od základní čáry a tím, že jsme dál od základní čáry tak nemůžeme hrát podání z vrchu dolů, ale opět musíme dát míčku rotaci tak, aby letěl nahoru a až pak padal dolů.

Cvičení č.4 – Švih u tenisového podání

Dalším důležitým prvkem nejen u podání, ale u všech tenisových úderů je švih. Na toto je skvělé cvičení, které jsem už ukazoval na videu o švihu u forehandu. Odložíme raketu, vezmeme si ručník a zkusíme provést celý průběh podání a potom v momentě úderu švihnout. Ručník nepoletí pokud správně nešvihneme zápěstím.

Cvičení č.5 – Stínování tenisového podání

Další možností, jak zlepšit podání je takzvané stínování. Je to zkoušení si podání nanečisto bez míčku. Nepotřebujeme kurt, stačí nám menší volný prostor, pozor na nízké stropy. Zkoušíme si správný průběh podání. Pokud si takto natrénujeme podání nanečisto potom bude daleko snažší správně hrát podání i na kurtu.

Cvičení č.6 – Cvičení pro pokročilejší tenisty

Toto byly cvičení vhodné zejména pro začátečníky a mírně pokročilé a teď tu máme jedno, které je pro pokročilé hráče. Pokud mám zvládnutou techniku servisu, správné držení, vytočení ramen a chceme dát podání opravdu rychlé, tak to není jen o tom zahrát jej rukou, ale musíme využít energii celého těla od noh, trupu až po švih zápěstím. Na toto máme cvičení, kde se postavíme k základní čáře, ale stoupneme si tak, že stojíme snožmo čelem do kurtu a právě z tohoto postavení nás to nutí maximálně vytočit horní část těla, abychom byli bokem a mohli udeřit míček správně. To nás naučí pracovat horní částí těla a míčku dát větší energii.

Toto bylo několik cvičení pro zlepšení našeho podání. Jak jsem říkal, tím nejzásadnější je držení rakety, bez toho náš servis nemůžeme posunout na lepší, vyšší level. Teď je ideální čas na tom zamakat, bez tréninku to nepůjde, ale slibuju, že když tomu dáte čas, energii a píli, výsledky se určitě dostaví. A potom získáte pro svůj servis více energie, kontroly, přesnosti. Takže trénujte a uvidíte, že se výsledky brzy objeví.

Video Cvičení na zlepšení podání

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *