Co dělat, když u(z) tenisu bolí ruka?

tenisový loket

Tenis je vcelku, co se týká techniky, náročný sport. A díky tomu je zde velký prostor pro zranění či nějaké ty bolístky. A to nemám na mysli vyražené zuby nebo singltyčku zabodnutou v břiše. Asi nejčastějším zdravotním problémem u tenisu je bolest v dominantní ruce, tedy v té, ve které hráč drží raketu. Důvodů může být několik, od otevřené zlomeniny, přes bolavý tenisový loket až na životohrožující puchýř na dlani. Ale v dnešním článku se chci zaměřit na takovou tu „běžnou“ bolest v ruce.

tenisový loket

Dost často se totiž setkávám s tím, že si někdo vybírá novou raketu a chce „nějakou lehčí“, protože ho bolí ruka. Obvykle je to rekreační hráč, mnohdy i mladšího věku (třeba kolem 20 let). A když se zeptám na váhu současné rakety, obvyklá odpověď je že „kolem 290 gramů“. Jasně, pro dítě nebo křehkou ženu to může být těžká raketa, ale ne pro chlapa o váze 80 kg a víc. Nejsem expert a ani se nemohu opřít o zaručený výzkum, ale dovolím si tvrdit, že většinou není problém ve váze rakety.

Co tedy dělat, když z tenisu bolí ruka? Tady jsou mé 3 tipy co vyzkoušet, než se vydáme k doktorovi.

1. Analýza techniky úderů

Ve většině případů je bolest v ruce zapřičiněná špatnou technikou úderu, zejména forehandu. A i když si hráč pořídí lehčí raketu, chybu to neodstraní a bolest se možná zmírní, ale spíš přetrvá dál. Nejčastější chybou v technice, která má pak za následek bolest ruky, je pozdní udeření míče, lépe řečeno hraní úderu za tělem.

Právě tímto způsobem zatěžujeme ruku vcelku výrazně a bolavá ruka na sebe nenechá dlouho čekat. Je proto potřeba udeřit míč lehce před tělem. Pozdní zahrání úderu je většinou způsobeno pozdě provedeným nápřahem, kdy (a zvlášť u forehandu) většina hráčů dělá velkou smyčku (což je v pořádku), ale nestihne ji udělat včas a pak odehraje míč za tělem.

tenisový forehand

U všech úderů, nejen u forehandu, bychom měli využívat váhu/energii celého těla a nenechávat všechnu práci jen na ruce. Pokud úder takzvaně projdeme, šetříme tím ruku a jako bonus budeme schopni dát úderu větší razanci.

Technických chyb samozřejmě můžeme vyjmenovat více a nejspíš je probereme v jiném článku. Pointou je, že nejčastějším důvodem bolesti ruky u tenisu je špatný technika.

Mé doporučení

Proto je mým prvním doporučením kontaktovat tenisového trenéra, který dokáže odhalit a opravit tyto chyby. Tenisových trenérů je plná prd…je plno, ale samozřejmě těch kvalitních už tolik není. Je proto důležité si vybrat takového trenéra, který jen neopakuje otřepané fráze jako jsou „postav se bokem“ a „hraješ to pozdě“, ale dokáže zanalyzovat úder a najít podstatu problému. Obvykle je v technice úderu vícero chyb, ale jen jedna z nich je ta nejpodstatnější. Tu je potřeba opravit a pak se snažit odstranit i další chyby.

2. Pohodlnější výplet

Luxilon Smart

Pokud si z nějakého důvodu nechcete nechat poradit od trenéra, můžete vyzkoušet nějaký pohodlnější výplet. Mám tím na mysli pružnější struny, které více eliminují vibrace vznikající při udeření míče. Ty se pak přenáší přes výplet do rámu rakety a následně do samotné ruky hráče. Mezi takové pohodlnější výplety bych zařadil Babolat Blast, Head Hawk, Wilson Sensation, nebo ještě lépe Luxilon Element nebo úplně nejlépe Luxilon Smart, o kterém jsem psal v recenzi o raketě Wilson Clash. Luxilon Smart je opravdu hodně pohodlným a šetrný k ruce hráče. Pravda, je o něco dražší, ale rozhodně se vyplatí jej vyzkoušet.

3. Pohodlnější raketa

Dalším stupněm při řešení bolesti ruky při tenise je vyměnit raketu. Ale jak jsem psal výše, vyměnit ne za lehčí, ale za pohodlnější. Je důležité se dívat na jiný parametr než je váha, a tím je pružnost rámu rakety. Ta se udává na stupnici RA a většina kvalitních e-shopů a prodejců má tento parametr uvedený u každé rakety.

Wilson Clash

V současné době je trendem dělat pružnější rámy raket a to i těch určených závodním hráčům. Takovým příkladem je třeba Wilson Blade 98, kdy minulý model byl přísný a náročný, kdežto nový model (pro rok 2020) má pružnější rám a je to při hře znát (psal jsem o tom v recenzi na Wilson Blade). Ale pro rekreačního hráče s bolavou rukou bych doporučil jiné rakety. Vybral bych například Head Gravity nebo úplně ideálně Wilson Clash. Právě Wilson Clash ve spojení s výpletem Luxilon Smart je hodně pohodlná a příjemná kombinace, která rozhodně bude šetřit bolavou ruku. Doporučil bych ji i trenérům, kteří denně odehrají více hodin.

Další možností je sáhnout po tzv. zdravotních raketách. Asi nejznámější jsou rakety ProKennex Kinetic. Právě ProKennex má se zdravotními raketami dlouholeté zkušenosti a co jsem slyšel, zejména trenéři si je velmi chválí.

Pokud ani to nepomůže?

Pak je načase popřemýšlet o změně sportu, například šachy nebudou patrně tak náročné. Ne, dělám si legraci. Pokud ani výše uvedené doporučení nezaberou, potom je opravdu vhodné vyhledat odbornou pomoc, ideálně psychologa, popřípadě psychiatra 🙂 …vím, trapný vtípky…musím zkontrolovat, co to ráno jím za kaši… 🙂

Rozhodně nedoporučuji s návštěvou doktora otálet. Klidně jej navštivte ještě dříve než vyzkoušíte mé doporučení. Přece jen nechci, abyste zanedbali nějaký vážnější problém, který bolest ruky způsobuje. Například v případě, že vám z ruky trčí kus loketní kosti, patrně výměna rakety za pohodlnější nepomůže a návštěva úrazovky bude tou nejlepší volbou 🙂

Samozřejmostí, kterou jsem měl zmínit už na začátku článku, je správné a hlavně pravidelné posilování a také protahování, a to nejen rukou, ale komplet celého těla. To je nejlepší prevence.

Co ty, máš problémy s bolestí ruky při tenise nebo tě trápí tenisový loket? Napiš mi níže do komentáře, jak jsi to řešil/a a co pomohlo tobě 😉

Chceš vyhrát raketu Wilson Blade a další ceny? Zjisti více 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *